У лютому 2016 року було видано наказ про скасування IV етапу Всеукраїнських олімпіад для 8-9 класів, який стосувався усіх предметів, окрім української мови та літератури. У 10-х класах найвищий етап хотіли провести лише з тих дисциплін, з яких є міжнародні олімпіади, а в 11 – з усіх, оскільки це дає змогу отримати додаткові бали до ЗНО. Однак згодом Міністерство дозволило проведення олімпіад «коштом спонсорських коштів та інших джерел, не заборонених законодавством».
Вчителів такі нововведення обурили, вони зазначили, що олімпіади кардинально змінюють напрям і цілі навчання у 8 та 9 класах. Школярі обирають профіль та спеціалізацію, яка в майбутньому стане їхньою професією. Предметні олімпіади мотивують школярів навчатися того, що їм потрібно, створюють здорову конкуренцію та дають можливість проявити себе, кажуть у школах.
Не менш важливою є також така функція олімпіад, як виховання інтелектуальної еліти. Важливими є й особистісні контакти учасників, які через якихось 10-15 років будуть становити інтелектуальну еліту країни. Наразі щороку Україна має до 25 призерів міжнародних олімпіад. Якщо скасують олімпіади, буде втрачено наступність і послідовність процесу підготовки дітей.
Для дітей скасування завершального етапу олімпіад – це втрата шансу помірятися силами з однолітками та побачити інші міста країни, про що мріють багато школярів. Самі ж школярі зазначають, що всеукраїнські олімпіади приносять не лише безцінний досвід, а й величезний потік мотивації для подальшого розвитку.
Окрім того, варто зазначити, що скасування всеукраїнського етапу у 8-9 класах значно знижує його рівень у старших класах. Проведення в 10 класах всеукраїнських етапів олімпіад лише з предметів, які мають міжнародний етап, дискримінує певні дисципліни, зокрема економіку, правознавство та іноземні мови. Це може призвести до переорієнтації певних школярів на інші дисципліни, оскільки там більше можливостей.
Зауважимо, що на сайті інтернет-представництва Президента України було внесено електронну петицію «Відновити державне фінансування Всеукраїнських учнівських олімпіад у 2015/2016 н. р. до рівня, що дозволить провести ІV етап згідно з додатком 1 до наказу Міністерства освіти і науки від 07.09.2015 № 915». Подав її Роман Губ'як. У тексті він пише:
«Формат проведення ІV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад (далі ІV етап) від 02.02.2016 р. не сприятиме індивідуальному розвитку обдарованих учнів України. Його суть у порівнянні з 2014/2015 навчальним роком: скасовано проведення ІV етапу для учнів 8-9 класів з природничо-математичних предметів та 9-10 класів з гуманітарних.
Серед учнів цих категорій, які поглиблено вивчають деякий предмет, зникає конкуренція на рівні цілої країни та стимул до навчання та розвитку власних здібностей. Проведення ІV етапу сприяє зближенню учнів різних регіонів України, а також і пізнанню України самими учасниками. Відсутність ІV етапу для вищезгаданих категорій учнів загрожує в майбутньому відсутністю висококваліфікованої збірної, яка представлятиме Україну на міжнародному рівні. Брак учасників олімпіад негативно вплине на загальноосвітній рівень учнів, а тому і майбутнє України під загрозою, бо наші діти – це наше майбутнє».
Станом на 4 квітня 2016 року було набрано 700 підписів із 25000 необхідних.
Як стало відомо, у Міністерстві освіти і науки був підписаний наказ, згідно з яким IV етап Всеукраїнських учнівських олімпіад з географії та біології для учнів 8-9 класів, а також олімпіади з правознавства для учнів 10-х класів мають бути проведені коштом фізичних осіб, підприємств, установ, організацій, фондів, добровільних внесків та інших джерел, не заборонених законодавством. Організаційно-методичне забезпечення проведення зазначених олімпіад має здійснити Інститут модернізації змісту освіти.
Олімпіади – це змагання, яке мотивує полюбити навчання, важку працю та дозволяє відчути смак перемоги. Окрім того, вони вчать боротися, робити помилки й визнавати їх. Це – своєрідна школа життя, тому важливо її пройти.
Ірина Скоростецька
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 15 від 17 квітня 2024
Читати номер