Цьогоріч виповнилося 121 рік Житомирському трамваю. Про це нагадує на офіційній сторінці в соціальної мережі Facebook «Управління транспорту і зв'язку Житомирської міської ради».
«22 серпня, виповнюється 121 рік початку роботи пасажирського трамвая в місті Житомир. Початок історії датований 1895 роком появою вантажних трамваїв на кінській тязі. З часом коней замінили на електродвигуни, а замість лісу і вугілля 22 серпня 1899 року в трамваях почали їздити люди», - йдеться у повідомленні.
Минулого року, коли святкувалося 120-річниця Житомирського трамвая, тодішній начальник КП «Житомирське трамвайно-тролейбусне управління» Євгеній Демчик в соціальних мережах розмістив наступне повідомлення: «Дуже скоро Житомир святкуватиме річницю появи міського трамвая. Мер Сергій Сухомлин створив робочу групу, яка веде підготовку до свята. Чекаємо гостей з усієї України, дуже хвилюємося і готуємо житомирянам сюрпризи. Житомирському трамваю бути!»
Наше видання вже неодноразово нагадувало, яким був наш житомирський трамвай в цей час. Дозволимо собі ще раз коротко про це нагадати.
У 1895 році міська влада Житомира уклала концесійний договір з підприємцем Лихачовим про будівництво кінного вантажного трамвая від залізничного вокзалу до Богунської лісопильні. У лютому 1886 року договір перейшов до підприємця Лазаря Полякова, який, довівши безперспективність кінної тяги, домігся її заміни в договорі на електричну.
У травні 1897 був відкритий житомирський вантажний трамвай. Лінія проходила по території нинішньої в'язниці, вулицями Сінною, Північною й Великою Вільською, далі - Старопоштовим шляхом, через річку Кам'янку до Богунської лісопильні. Ширина колії становила 1000 мм. З Богунської лісопильні до вокзалу перевозили ліс, а у зворотному напрямку, до млина, - зерно. Згодом планувалося впровадити пасажирський рух, однак цього не сталося. Про подальшу долю житомирського вантажного трамвая нічого не відомо.
Житомирський пасажирський трамвай було відкрито 22 серпня 1899 року Компанією міських і приміських трамвайних шляхів Росії. Діяли чотири лінії: Київська (маршрут №1), Чуднівська (маршрут №2), Бердичівська (маршрут №3) та Вільська (маршрут №4). Всі вони були одноколійними. У 1909 році відкрито Московську лінію (маршрут №5). Вона поєднала київську лінію з Житнім ринком.
У 1918-1920 роках система не працювала. У 1921 році від кінцевої зупинки п'ятого маршруту на Московській вулиці був побудований тупик для лінії вантажного трамвая (в північну сторону). У 1935 році Вільську лінію продовжено до Богунського мосту.
В результаті військових дій в 1941 році припинено рух Московської й Вільської ліній. Для перевезення вугілля з вокзалу до електростанції окупанти використовували трамвай. Так, до Київської лінії було добудовано відгалуження Товарно-вантажним провулком і вулицею Іподромною безпосередньо до залізничних колій, до Бердичівської лінії було добудовано відгалуження до електростанції по вул. Жуйко. Такому чином, з 1941 року Товарно-вантажним провулком, вулицями Київської, Великій Бердичівській і Жуйко курсував вантажний трамвай. Використовувалися переобладнані пасажирські вагони. Вантажні перевезення трамваєм припинили лише в 1953 році, коли до електростанції проклали залізничну гілку.
У 1944 році було відновлено рух Московською лінією, а Вільська запрацювала лише в 1948-му. Але маршрут функціонував як дві окремих ділянки: від центру до кладовища, від Червоного провулка до панчішної фабрики. Перша ділянка входила в трамвайну систему, а друга була відірваною - там використовувалися старі вагони перших випусків. Відстань між двома ділянками пасажири долали пішки. Заново Вільську лінію з'єднали в 1950 році.
У 1955 році почалася підготовка до впровадження в Житомирі тролейбусного руху. Для запобігання дублюванню маршрутів у зв'язку з прокладанням тролейбусних маршрутів радіусами трамвайних, припиняє поступово свою роботу частина ліній. З 1974 року діє єдиний трамвайний маршрут, який з цього часу втрачає номер.
У 1977 році трамвайне депо перенесено з вул. Малої Бердичівської в нове трамвайно-тролейбусне депо №2. На місці старого депо між будівлями Наукової бібліотеки ім.О.Ольжича та кінотеатром «Жовтень» досі стоїть будівля тягової підстанції, яка була побудована ще до початку трамвайного руху в Житомирі.
Цікаві факти:
- У перші роки існування трамвая візники боролися з новим конкурентом. Вони навіть підкладали на рейки великі дерев'яні дошки.
- Напередодні Першої світової війни інженер Тимченко, автор проєкт Київського бензотрамваю, планував прокласти трамвайну лінію між Києвом і Житомиром. Війна зупинила ці плани на стадії проєктування.
- Якщо хтось пам'ятає то по вулиці 1-го Травня – зараз Святослава Ріхтера, трамвай рухався унікальним чином - лінія була всього одна, навпроти 21-ої школи й десь за кінотеатром «Першого Травня» були два «роз'їзди». Трамвай якщо не бачив попереду нього іншого трамвая – починав рух. А інший, коли виїжджав на роз'їзд - чекав. Так що досить довго доводилося чекати, поки роз'їдуться трамваї.
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 11 від 20 березня 2024
Читати номер