Ні для кого не секрет, що у Житомирі з маршрутками повна катастрофа: бруд, грубість водіїв, «їзда на головах» і секретний графік – такі незручності житомиряни відчувають щодня. Це нова мода – спочатку хамити пасажирам, а потім виганяти їх з транспорту. Цікаво, що хамлять здебільшого пенсіонерам та дітям, які не можуть за себе постояти.
У маршрутних таксі повинні їздити тільки ті, хто може за таку розкіш платити – впевнені водії цього виду громадського транспорту. Зате пільговики категорично не згодні з цим. Часто можемо побачити, як на зупинці стоїть натовп, а маршрутка їде напівпорожня. І на всі прохання взяти невигідного пасажира відповіді різні: то «я вже виконав норму по пільговиках», то «посвідчення не дійсне, треба міняти», то «грошей мені за такі перевезення не компенсують», то «в автобусі уже є двоє пільговиків».
«Ми не будемо возити повітря! – безапеляційно заявив водій маршрутного таксі Андрій. – Подивіться, після 20 години на зупинках нікого немає. Який сенс витрачати пальне?».
Нерідко порушується право пільговиків на безоплатний проїзд. Водії маршруток відмовляють таким пасажирам, посилаючись на те, що у них ніби вже є інші пільговики, часом навіть виштовхують їх посеред дороги. Подібний випадок стався нещодавно, коли водій «маршрутного таксі» вигнав дитину-пільговика. Восьмирічна дівчинка з багатодітної сім’ї їхала в порожній маршрутці, показавши посвідчення. Водій відмовив у безкоштовному проїзді та показав пальцем на двері, пояснивши, що всі пільгові місця зайняті. Дівчинка розплакалася і не стала сперечатися з водієм. У автобусі було багато людей, і ніхто не захистив дитину. Може, не подумали, що в такій ситуації зараз їхні діти, онуки, племінники?
Водіям совісно виганяти людей похилого віку
Звичайно, можна почути твердження, що порядок, при якому в салоні маршрутки пільговиків повинно бути не більше двох, вигаданий самими перевізниками. Водії та пільговики переконані, що в маршрутці чи автобусі безкоштовно одночасно можуть їхати лише дві особи. Людина відкриває двері та просить у водія дозволу на безоплатний проїзд. Той роздратовано відповідає, що вже набрав пасажирів, які мають право на пільговий проїзд, хоча часто в салоні немає жодної людини похилого віку, а то й зовсім немає нікого. Пенсіонер розчаровано відходить від авто і йде «просити милостиню» до іншої маршрутки.
Перевізники пояснюють це прагненням працювати без збитків: мовляв, компенсації за перевезення пільговиків від держави не отримують. З іншого боку, ніхто не знає точно, скільки «платних» пасажирів перевозиться у приватних автобусах і маршрутках: в години пік водії набивають людей в салони, як оселедець в бочку, а квитків за оплачений проїзд не видають. Словом, «входити в положення» перевізників буде сенс, коли потік грошей в автобусах стане прозорим.
В управлінні транспорту і зв’язку наголошують: щотижня перевіряють, як компанії-перевізники обслуговують пільгові категорії громадян. Якщо хтось із водіїв безпідставно відмовив у безкоштовному проїзді, то складається акт та вимога до компанії усунути порушення і не допустити його повторення.
«Усі випадки відмови від перевезення пільгових категорій громадян та хамської поведінки водіїв відпрацьовуються по кожному випадку», – зазначили в управлінні.
За словами начальника управління транспорту і зв’язку Вікторії Климчук-Побережник, що до водіїв повинні доносити те, що з людьми потрібно спілкуватися з повагою. Не варто мовчати про недобросовісне ставлення, а скаржитися, і вас неодмінно почують. А за бажання водіїв, проїзд у громадському транспорті може бути комфортним і не завдавати багато клопоту.
Гроші «губляться» ще по дорозі до перевізників
Трапляється, що платоспроможні пасажири не витримують такої неповаги до людей похилого віку і мовчки платять за них. Хоча деякі водії навіть після того як за бабусю хтось із пасажирів заплатив, продовжують на всю маршрутку обурюватися. Тоді пасажири вже заспокоюють водія. Найчастіше жертвами стають бабусі, у яких пенсії ледь на їжу вистачає.
«Лікарня розташована за три зупинки від будинку, тому іноді маю під’їжджати на маршрутках, – розповідає пенсіонерка Галина. – Коли на вулиці гарна погода, завжди намагаюся дочекатися автобуса. Якщо йде дощ або сніг, то вже сідаю в маршрутку. Часто буває: тільки водій чує про те, що я пільговик, починає грубіянити. Тоді відчуваєш себе мало не другосортною людиною».
Як пояснили в управлінні праці та соціального захисту населення Житомирської міської ради, відмова такому пасажирові у проїзді – це самоуправство водія. І щоб його припинити, потерпілому треба письмово звернутися до виконкому, вказати держномер автобуса, в якому стався конфлікт, а також дату і час події, щоб встановити особу водія. На жаль, такий шлях захисту своїх прав люди вибирають рідко, лише в крайніх випадках, коли терпіти свавілля стає вже неможливо.
Проте попри зусилля держслужбовців, якість обслуговування ніяк не покращується: бабусі продовжують самоприниження перед водієм, «виклянчуючи» право на безкоштовний проїзд, а водії по цей час ображають пасажирів.
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер
Вікторія
Квест Мориа
Квест Мориа