Реформа децентралізації – це, в першу чергу, зміна системи управління на місцях, що передбачає максимальну ефективність роботи органів місцевого самоврядування.
Для того, аби створити рівні умови для такого управління, в містах та селах новостворені ОТГ отримують від держави нові широкі повноваження.
Передусім ОТГ отримують повноваження у сфері управління гуманітарною сферою. Якщо міста вже давно вирішують, що і як робити із медичними, освітніми, культурними, спортивними та соціальними закладами, то сільські громади до об’єднання мають мінімальний вплив на ці заклади, які фактично обслуговують місцеве населення.
Після створення ОТГ громада бере собі на баланс заклади дошкільної, середньої та позашкільної освіти. З того моменту всі рішення щодо розвитку або оптимізації мережі освіти приймають виключно у громаді. Це ключова перевага для ОТГ, адже в руслі реформи освіти більш потужні позиції для формування спроможної мережі мають саме об’єднані громади. Крім того, створення опорних шкіл відтепер теж у повноваженнях громад. Не потрібно їздити “на поклон” до районних чиновників, аби зберегти школу та хоч щось “вибити” для її розвитку. Тепер все це - повноваження громади, які 45 ОТГ області вже ефективно використовують. За три роки у Високівській ОТГ комплексно модернізували усі школи та дитячі садки. Батьки жодної копійки не платять за навчання в садку, за ремонти, харчування та побутову хімію у школі, адже все оплачує сільська рада. Мають повноваження, мають гроші і мають бажання це робити.
Аналогічні повноваження передають громадам в управлінні закладів охорони здоров’я. Лікарні, амбулаторії, ФАП та ФП відтепер - це заклади громад, і на місцях з’явиться можливість впливати на їх стан та розвиток. Але ключовою перевагою для ОТГ є реальний вплив на формування якісної медичної послуги. Наприклад, у Чоповицькій громаді влада ОТГ підтримує терапевтичне відділення районної лікарні, адже це є життєвим інтересом для місцевих мешканців. Більше того, у деяких громадах, зокрема у Баранівській та Квітневій, лікарям купують житло, аби тільки вони працювали в ОТГ і не переїздили у великі міста.
На соціальний захист теж чекають кардинальні зміни. Зокрема новостворені ОТГ зможуть створювати свої соціальні служби, терцентри та управління, які будуть надавати соціальну підтримку потребуючим мешканцям громади. Є численні приклади, коли в ОТГ були створенні служби соцзахисту, або районні терцентри були передані на громади і це дозволило підняти якість надаваних послуг.
Крім гуманітарного блоку, ОТГ отримають потужні повноваження економічного характеру. Передусім це можливості створювати підприємства, кооперативи та управляти своїми ресурсами. Від моменту створення громади новообрана влада буде зацікавлена у розвитку місцевої економіки, адже податки залишатимуться у ОТГ. Сьогодні левова частка податків йде у район, область та державу і лише 6 видів податків залишаються у сільській громаді. Після створення ОТГ податкова база зросте до 46 видів податків. І всі вони лишаються у громаді.
Крім того, держава розпочала передачу державних земель сільського господарства за межею населених пунктів в управління громадам. Це величезний ресурс, яким сьогодні поки що управляє Держгеокадастр. Наприклад, Новоборівська ОТГ отримає близько 4 тисяч гектарів землі в управління, Тетерівська ОТГ- 3,5 тисяч гектарів. Це величезний поштовх до розвитку територій. Крім того, громади отримають можливість формувати стратегії розвитку, схеми просторового планування та проводити інвентаризацію земель, що прямо впливає на кількість надходжень до бюджету. Та ж Новоборівська ОТГ завдяки інвентаризації земель змогла збільшити земельні надходження з 3 мільйонів до 4 мільйонів гривень на рік.
Нові ОТГ зможуть самостійно формувати безпекову політику на своїй території без залежності від району чи області. Центри безпеки, які об’єднують пожежну та аварійну службу і медицину катастроф (швидку допомогу), вже створюють у багатьох громадах за підтримки держави. Такі центри вже існують у Новій Боровій на Житомирщині та у десятках громад по країні.
Також об’єднаним громадам будуть передані повноваження з організації та надання адміністративних послуг. ЦНАПи сьогодні ростуть, як гриби, на території Житомирських ОТГ, багато із них з’являються за підтримки держави та міжнародних донорів. Наприклад у Червоненській та Іршанській ОТГ були побудовані нові ЦНАПи за підтримки 2 компоненту Програми “U-LEAD з Європою”, на кожен витратили приблизно по 1 мільйону гривень плюс навчання персоналу установ.
Це ключові повноваження, які будуть передані громадам в районі, і вони мають наблизити публічні послуги, які надає держава, до населення. Неефективність роботи системи районів має піти в минуле, після завершення реформи об’єднані громади матимуть повноваження та кошти для вирішення більшості всіх своїх проблем самостійно.
Дмитро Клименко, радник з комунікації Житомирського Центру розвитку місцевого самоврядування
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 8 від 28 лютого 2024
Читати номер