Хочете звернутися до влади – пишіть листи. Проте, чи враховує міська рада громадські прохання?
- Щось вже більше тижня у нас біля під’їзду ніхто лід піском не посипає..
- Так напишіть, Ганно Василівно, електронну петицію!
- А до кого: міського голови чи відразу до Президента?
Такі не зовсім смішні репліки з’явилися близько двох років тому, відколи Верховна рада ухвалила зміни до Закону України «Про звернення громадян» щодо електронного звернення та електронної петиції. Цим законом запровадили механізм подання звернень в електронній формі, а також такий новий інструмент звернення до президента України, Верховної Ради, Кабінету Міністрів та до органів місцевого самоврядування як електронна петиція. На сайті Житомирської міської ради сервіс «Електронні петиції» з’явився 3 листопада 2015 року. Зважаючи на це, вже можна підбити проміжні підсумки та поміркувати над тим, що можна змінити.
Електронні петиції є колективним зверненням громадян, що дає можливість жителям міста донести свої ініціативи до Житомирської міської ради. Петиція має набрати не менше 250 підписів впродовж трьох місяців для її подальшого розгляду відповідальними особами Житомирської міської ради. Електронні петиції повинні стосуватися питань, які стосуються повноважень та компетенції міської ради.
Можна лише уявити, які випробування на демократичну зрілість отримує місцевий орган влади. Це все залежить від тої чи іншої сформованої проблеми громади міста і розгляду петиції місцевою радою. Мабуть, кожен адресант петицій розуміє, що не всі проблеми і прохання розглядаються дуже швидко. Деякі розглядаються в першу чергу, інші за рік, а більшість (скоріше за все) отримують обгрунтовану відмову.
Людям хочеться бачити ефективність того, що створює влада. Деякі автори петиції говорять, що їм пишуть імітовану відповідь.
«Я писав про проблему нашого району… Спочатку довго чекав, а потім мені ввічливо відмовили. Здається, вони читають наші листи лише для того, щоб люди випустили пар», – розповідає житель одного з мікрорайонів міста Олег Петрович.
Проте, інколи пропозиції громадян і справді недоцільні. Люди сидять вдома і думають, що будуть керувати містом, лежачи на ліжку. Владою не можна керувати наче пультом, але деяким авторам е-петицій так не здається. На жаль, часто-густо ми думаємо, що влада всесильна і, наприклад, мер може відразу вирішити будь-яку проблему. Листи можуть адресувати міському голові, а насправді деякі прохання юридично мають виконувати певні управління. До такого інструменту демократії варто відноситись досить зріло, лише тоді будуть і якісь певні зміни.
За час існування електронних петицій у Житомирі через систему було подано більше 500 е-петицій. Найбільше громадян турбують питання благоустрою міста, зокрема, відновлення скверів, впорядкування зовнішньої реклами, встановлення туалетів тощо, а також питання транспорту та доріг. (Наприклад, відновлення зупинок, освітлення та облаштування пішохідних переходів, оптимізація маршрутів громадського транспорту тощо). Майже в кожній громаді підняті питання щодо бездомних тварин, «стихійних» смітників, а також підвищення прозорості місцевої влади.
Електронні петиції за цей час викликали чимало розмов. Це механізм, який поволі починає діяти. Такий діалог громадян з державою – наче інструмент у вирішенні важливих питань. Прохання від людей є, отже він працює.
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 11 від 20 березня 2024
Читати номер