Житомирщина на початку весни 2017 року опинилася у епіцентрі уваги всієї України, як одна з областей, де активним чином проходить дорожнє будівництво. Тут не йдеться про рапорти щодо відновлення певної кількості (зазвичай багатьох тисяч квадратних метрів) дорожнього полотна за допомогою так званого «ямкового» ремонту. До речі, у жодній країні світу статистики щодо «квадратних метрів» відремонтованої чи реконструйованої дороги не ведеться, бо там дорожнє будівництво вимірюється лише кілометрами довжини (протяжності) облаштованого дорожнього полотна.
У нас в Україні, якраз у сферах дорожнього будівництва та ремонтів автошляхів збереглося найбільше архаїзмів радянської доби. Адже у наших колишніх республік - «сестер» (таких, як Білорусь, Казахстан чи Таджикистан) вже також з десяток років не користуються забутим у Європі ще півсторіччя тому методом так званого «ямкового» ремонту. Знову ж таки, те, що ми називаємо сьогодні «ямковим» ремонтом, у радянські часи виконувалося набагато краще та вимогливіше .
Але повернемося до Житомирщини. Тут на початку року було заплановано реконструкції важливих ділянок найбільших автомагістралей міжнародного значення, які потребують найбільшої кількості коштів і найприскіпливішої уваги керівництва держави та галузевого міністерства. Щодо найголовнішої автомагістралі Житомирщини Київ - Чоп, яка має двохсоткілометрову протяжність на території нашої області, то вона отримала найкращий і майже чудовий вигляд ще із часів проведення в Україні Євро-2012. А ось іншій транспортній артерії Виступовичі - Могилів - Подільський, яка перетинає Житомирщину з півдня на північ, раніше із реконструкцією та ремонтами щастило менше. Вочевидь тому у планах на 2017-й рік саме дорога із Житомира на Коростень, яка давно вимагала ремонту, потрапила до списку стратегічно важливих дорожніх об’єктів. І вже у квітні тут розпочались активні дорожні ремонти.
Найбільш стратегічною дорожньою будовою 2017-го року на Житомирщині стала 22-кілометрова ділянка об’їзної дороги на вищезгаданій автомагістралі Київ - Чоп. Тут також вже у квітні 2017 - го року розпочато підготовчі роботи із розширення автомагістралі, для чого проводиться вирубка лісових просік. Поки що невідомо, хто саме проводитиме безпосередні роботи із будівництва дорожнього, а головне – асфальтно-бетонного полотна. Так само – хто виконуватиме будівельно - монтажні роботи із спорудження нових та реконструкції вже існуючих транспортних розв’язок. Але зрозуміло інше: роботи із будівництва об’їзної дороги північніше Житомира будуть головним об’єктом на Житомирщині принаймні у найближчі два роки. Багатьох це, звичайно, радує. Найпершим чином – підрядні організації, які отримають потужні бюджетні замовлення і відповідним чином – фінансування. Адже мова йде не про мільйони, а про мільярди гривень, які дозволять суттєво збільшити пропускну можливість автодороги Київ – Чоп та пришвидшити подолання відстані навколо Житомира майже на 10 хвилин. З іншого боку, очевидно, що розширення об’їзної дороги призведе до пришвидшення розвитку навколо шляхової інфраструктури. Йдеться не лише про появу нових автозаправок, але й станцій СТО, закладів харчування, зупинок для перепочинку, а можливо – й кемпінгів та готелів. Це – однозначний позитив, який, щоправда, стане очевидним і результативним лише за 2-3 роки, поки йтиме будівництво дороги, облаштування транспортних розв’язок тощо. На той час транспортний потік значною мірою проляже через головні транспортні артерії міста Житомира, а також через автомобільно-транспортні мости-переходи. Тож найбільшу тривогу викликає стан мосту через колії біля залізничного вокзалу, який «приймає на себе» увесь транспортний потік у столичному напрямку. Нагадаємо, що житомирський міський голова Сергій Сухомлин нещодавно зазначив, що якщо не у 2017-у, то точно – у 2018-у, міст «на Київ» стане на капітальну реконструкцію. Також – із новою розв’язкою, яка докорінним чином поліпшить рух транспорту між двома житомирськими вокзалами. І хоча гроші для цього потрібні будуть немалі (щонайменше 100 мільйонів гривень), мер Житомира зауважив, що розраховує на допомогу від держави. Але сьогодні вже можна сказати, що реконструкція мосту у Житомирі зможе розпочатися не раніше завершення будівництва об’їзної дороги від Глибочиці до Іванівки. Тобто, не раніше 2018-2019 років. Й житомирянам треба вже сьогодні підготуватися до дворічної інтенсифікації автомобільного руху у самому обласному центрі. Ну, а вже далі – побачимо.
Посилення уваги до розширення об’їзної ділянки на магістралі Київ - Чоп певним чином залишили у «тіні» інші ділянки та болючі автомобільні шляхи Житомирщини. Адже у рапортах та коментарях найвищого житомирського чиновництва із осені 2016 року нічого не чути про реальні просування з проектом реконструкції значної ділянки автомагістралі Р-49 Шепетівка - Васьковичі, яка має найбільше значення для автоперевезень на ділянці між містами Коростень та Новоград - Волинський. Автомагістраль вже давно, після зими 2012/2013-го року, вимагала хоча б поточного ремонту. Але досить швидко стало зрозумілим, що «ямковий» ремонт тут не допоможе, і керівництво Автомобільних доріг Житомирщини вирішило «поставити» магістраль Р-49 на капітальний ремонт. У 2016-у році упродовж кількох місяців тривала підготовка до проведення тендеру, який відбувся наприкінці серпня 2016-го, а потім ще два «з лишком» місяці навколо проведення тендеру тривали судові розборки. Зрештою, пізньої осені 2016-го було визначено остаточного переможця тендеру і стало відомо, що дорогу між Новоград - Волинським та Коростенем розпочне ремонтувати у 2017 -у році ПП «Автомагістраль». Підрядник для Житомирщини не новий, а тому очікувалось, що вже у березні 2017-го року активні дорожні роботи на вщент зруйнованій магістралі розпочнуться на повну потугу. Тим паче, що упродовж зими дорожники із «Автомагістралі» працювали над підготовкою до облаштування мостів і придорожніх кюветів. Але весна -2017 прийшла і вже непомітно «повертає» до свого «фінішу», а роботи із капітального ремонту магістралі Шепетівка - Васьковичі ще й не розпочиналися. У рапортах щодо автомобільно - дорожнього будівництва на Житомирщині сьогодні лунають повідомлення про початок робіт на автомагістралі Київ - Чоп та Могилів - Подільський - Виступовичі. Про ділянку дороги між Новоградом-Волинським та Коростенем влада і Управління автомобільних доріг Житомирщини воліє мовчати, а водії автобусів, які курсують із Житомира на Олевськ, Ємільчине, Рокитне та Коростень вже встигли прозвати її «дорогою смерті». Проте, окрім автобусних перевізників, найбільше страждає населення кількох адміністративних районів Житомирщини, яке відчуло дорожній занепад у своєму щоденному житті. Йдеться не лише про автобусне сполучення, яке вже давно завмерло, або діє на рівні так званих «тимчасових графіків», але й про рух легкових автомобілів, які долають відстань між Новоградом - Волинським та Коростенем (Ємільчиним чи Олевськом) із великими ризиками та випробуваннями . Так само ризиковано відправлятися у нагальну подорож до лікарні у Новоград-Волинський чи до Житомира тяжко хворій людині, яка просто не здатна витримати «качку» на зруйнованій і непридатній для руху автомагістралі. Яким чином не помічає проблеми з відсутністю початку конкретних робіт із ремонту магістралі Р-49 керівництво Автомобільних доріг Житомирщини і чому зволікає з довгоочікуваним ремонтом Житомирська обласна адміністрація – це, як кажуть, питання із питань. Біля Житомира дороги будувати треба, але ж і за сотню кілометрів від обласного центру автомобільний рух має таку ж саму актуальність і життєве значення для людей, як і для мешканців Житомира. Це – аксіома, яку доводити не потрібно. А ось увагу до потреб конкретної людини варто підтверджувати не лише заявами, обіцянками та рапортами, але й відремонтованими кілометрами доріг.
Микола Корзун
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 15 від 17 квітня 2024
Читати номер