Як розвантажити учнів молодшої школи: рекомендації житомирських фахівців

Як розвантажити учнів молодшої школи: рекомендації житомирських фахівців

На практиці підтверджується те, що більшість дітей перевантажена навчальною активністю – сюди входить і нерівномірне навантаження упродовж тижня, зайнятість дітей в гуртках і секціях, складність матеріалу і тому подібне. Дослідив цю тему заступник міського голови Матвій Хренов.

 

«Разом з управлінням освіти я підняв важливу проблему, яка існує сьогодні в школах. Незважаючи на реформування освіти, існують певні моменти, які особливо стосуються початкової школи. Діти перевантажені. Це неправильно, адже велика завантаженість призводить до того, що діти швидко втомлюються і вже у шостому класі повністю втрачають інтерес до навчання. Перевтома і нервове перенапруження не сприяє інтересу до школи загалом», — переконаний Матвій Хренов.

Насправді, розроблено норми, які дозволяють не перевантажувати дітей, не навантажувати їх пластичну нервову систему та мозок.

“Тому я доручив управлінню освіти перевірити, як і наскільки ці вимоги дотримуються. На основі мого доручення, управління освіти розробило комплекс заходів. Що тут важливо? Важливо зберегти баланс – між надмірним завантаженням завданнями зі школи та недозавантаженням. І те, і те однаково погано. Тут важливо врахувати інтереси дитини як особистості, яка прагне розвиватися. Збереження балансу та гармонійний всебічний розвиток дитини — це саме та мета, яку ми перед собою ставимо”, — розповів заступник міського голови.

Відео дня

Як наголосив Матвій Хренов, це процес багатовекторний і дуже індивідуальний. Це робота всіх – самого вчителя, завучів та самих батьків. Кожен має виконувати свою роботу на кожному етапі процесу.

Школа має навчити дитину аналізувати інформацію, логічно мислити, шукати самостійно інформацію і вміти вчитися, а не просто завчати напам’ять «абзаци».

Для дитини молодшого шкільного віку краще годину провести на вулиці, ніж за «зубрінням».

Як зауважив Матвій Хренов, насправді, зараз у багатьох дітей ситуація виглядає приблизно однаково – прийшов додому, зробив уроки, ліг спати. Додайте до цього спортивні, творчі та інші секції і у дитини не залишається часу на просте спілкування з друзями на вулиці, звичайних дитячих ігор і тому подібні дитячі заняття.

Зменшення навантаження — частина успішного повернення інтересу до навчання переконаний чиновник.

«Вже отримали проміжні результати щодо дотримання вимог обсягів домашніх завдань для учнів початкової школи. На практиці підтверджується те, що більшість дітей перевантажена навчальною активністю – сюди входить і нерівномірне навантаження упродовж тижня, зайнятість дітей в гуртках та секціях, складність матеріалу та програми. Сюди ще додати індивідуальні психологічні та фізичні особливості дитини – неуважність та відсутність концентрації, можна сказати, що часу на розваги у дітей не має. Крім того, заявлений обсяг і час на виконання домашніх завдань норми наче і не перевищує, але у 52% учнів сумарний час на їх виконання значно більший за норму», — розповів Матвій Хренов.

Загалом, за два місяці можна спостерігати, що на вихідні дні все ж прослідковуються зміни і діти справді стали «вільнішими».

«Хоча є поодинокі випадки, коли вчителі задають домашні завдання на понеділок, що є порушенням нормативних вимог. Бажано такі предмети як природознавство, англійська мова, які мають 2-3 години на тиждень, недоцільно у розкладі планувати на понеділок. Найбільше часу та сил на виконання для учнів 2 класу потребує математика та українська мова, що, на думку батьків, пов’язано зі складною програмою та неуважністю дітей; для третьокласників і четвертокласників – англійська мова, виконання якої зумовлюється великою кількістю письмових завдань та необхідністю вивчення матеріалу напам’ять і потребує щонайменше до 30 хвилин. Цей факт слід взяти до уваги вчителям-предметникам», — наголосив посадовець.

У більшості випадків учителі не враховують, що вільний від уроків час діти проводять на гурткових заняттях, відвідують секції, грають на вулиці та з друзями, читають, малюють.

Як свідчать результати опитувань, щоб уникнути перевантаження учнів учителям необхідно практикувати диференціацію домашніх завдань, які створять оптимальні умови для самостійної роботи кожного учня. На жаль, така форма роботи рідко використовується вчителями.

За словами заступника міського голови, результативність виконання домашньої роботи учня залежить від усіх учасників освітнього процесу, як від освітнього закладу, так і від батьків. У половини дітей відсутній стимул для виконання домашніх завдань – лише почуття обов’язку змушує їх сідати за уроки. 54% опитаних учнів постійно відчувають втому.

Тож спеціалістами міського відділу освіти були розроблені методичні рекомендації щодо профілактики перевантаження учнів початкових класів домашнім завданням:

Заступнику директора з НВР:

  • Проаналізувати дотримання вчителями методичних рекомендацій з метою своєчасного виявлення й корекції недоліків у визначенні обсягу домашніх завдань, їх доцільності та уникнення перевантаження.

  • Забезпечити методичний та консультаційний супровід учителів початкових класів щодо дотримання рекомендацій МОН та інших нормативних документів

  • Координувати роботу класоводів, соціально-психологічної служби, батьківької грормадськості з метою створення найбільш сприятливих умов для успішної адаптації всіх учнів до навчання у школі

  • Тримати на постійному контролі організацію освітнього процесу відповідно до вимог Нової української школи, Закону «Про освіту» тощо .

  • Відкоректувати з другого семестру за необхідності розклад уроків.

Соціально-психологічній службі:

  • Дослідити особливості процесу самопідготовки в групі продовженого дня, виявити труднощі, які перешкоджають успішному її проходженню та надати відповідну допомогу.

  • Проаналізувати задіяність молодших школярів у позанавчальний час різними секціями, гуртками тощо.

  • Розробити рекомендаційний порадник для батьків щодо уникнення стресових ситуацій через небажання дітей учитись.

Голові шкільного МО:

  • Організувати тренінги щодо добору сучасних ефективних форм, методів роботи стосовно успішного просування кожної дитини за власною освітньою траєкторією та вплив домашнього завдання на успішність школяра.

  • Активізувати роботу шкільного методоб’єднання на реалізацію компетентнісного підходу до навчання учнів.

Учителям початкових класів

З метою покращання освітнього процесу:

  • Керуватися інструктивно-методичними рекомендаціями при підготовці та проведенні уроків, систематично опрацьовувати матеріали офіційного сайту МОН України

  • Дотримуватись програмових вимог та методичних рекомендацій щодо організації освітнього процесу

  • Удосконалювати уміння моделювати уроки з урахуванням ключових засад компетентнісного підходу, диференційованого й індивідуалізованого, міжпредметних зв’язків

  • Змінити власні підходи до роботи з батьками на перевагу більш індивідуалізованим партнерським стосункам.

З метою недопущення перевантаження учнів:

  • Мінімізувати використання зошитів з друкованою основою («Природознавство», «Основи здоров’я»), забезпечувати практичну спрямованість навчання на цих предметах.

  • Дотримуватись нормативності у обсязі домашніх завдань.

  • На кожному уроці:

-враховувати посильність завдань для самостійного виконання учнями ;

-не пропонувати завдання на невідпрацьований матеріал, який не пояснювався на уроці;

-пропонувати домашні завдання, які мають місце виключно за умов зорієнтованості на конкретну дитину і відповідною диференціацією за рівнем складності та змістом;

-враховувати зайнятість учнів, їх темп і ритм роботи, стан їхнього здоров’я тощо.

  • Не задавати домашніх завдань у 1-му класі та учням 2-4 класів на вихідні дні, канікули.

  • Відмовитися від механічного заучування навчального матеріалу, використовувати дидактичні ігри, що грунтуються на активізації кінестетичного каналу сприйняття інформації, практикувати проведення квестів, практикумів, тренінгів, інтегрованих уроків.

Вихователям ГПД:

-Вилучити з режиму роботи першокласників самопідготовку та урізноманітнити їх дозвілля;

-Привчати дітей до правильної організації часу при виконанні домашніх завдань.

Як працюватимуть вищенаведенні рекомендації на практиці — побачимо згодом.

Алла Гетьман

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Житомира за сьогодні
17:45 Как стулья на работе влияют на спину: важность правильной поддержки (Новини компаній) 17:00 З початку року патрульні зафіксували 8857 порушень водіями швидкісного режиму 16:40 В Україні почастішали випадки укусів кліщів: як вберегтися 16:20 У Житомирі бухгалтерка лікарні нараховувала собі більшу зарплату за рахунок інших працівників Від читача 13:56 На платформі Мегого вийшов короткометражний фільм Віталія Кікотя «Сумні портрети». 16:00 Увага! В Україні очікуються сильні пориви вітру! 15:39 У Радомишлі затримали грабіжника, який вирвав з рук 80-річної бабусі сумку 15:20 На Житомирщині зменшилася кількість виявлених онкохворих з початковими стадіями захворювання 15:00 Як отримати державну допомогу при народженні дитини? ІНФОГРАФІКА 14:40 У Житомирі вночі та вранці 20 квітня сильні заморозки у повітрі! 14:21 Лікарня, що повірила у реформу, матиме ще й наглядову раду 14:00 Військовим передали чергову партію допомоги від Житомира 13:00 Житомир в Instagram: весняний вайб play_circle_filled 12:39 Понад 600 страв: В Україні презентували новий збірник рецептур для шкільних їдалень 12:20 Упродовж доби рятувальники Житомирщини двічі прибирали аварійні дерева 12:00 Чуднівська окружна прокуратура попередила незаконну оренду ставу площею понад 60 га 11:41 У Центру захисту тварин з’явилися нові друзі-волонтери 11:21 У Житомирській обласній універсальній науковій бібліотеці імені Олега Ольжича створено безбар’єрний простір 11:00 Поліцейські у Житомирі вилучили у перехожого великий пакунок з наркотиками photo_camera 10:40 Сьогодні тимчасово призупинено рух трамвая
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Житомирі Ваші відгуки про послуги у Житомирі
keyboard_arrow_up