Реформа старшої школи: у Житомирі обговорили створення мережі академічних ліцеїв

Реформа старшої школи: у Житомирі обговорили створення мережі академічних ліцеїв

2 грудня за участю очільників громад, освітніх управлінців та представників ОВА відбулося громадське обговорення «Профільної» — реформи старшої школи в Житомирі.

Міністерство освіти і науки України за підтримки Швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» проводить громадські обговорення в регіонах для узгодження першочергових дій упровадження реформи старшої школи та роз’яснення її цілей.

З 2027 року підходи до навчання у старших класах зміняться, а профільна середня освіта стане трирічною (10-12 класи). Головна мета цих змін - підвищити якість освіти й забезпечити доступ до неї всім дітям.

Випускники 9 класів обиратимуть навчання в академічних ліцеях або професійних коледжах. В академічних ліцеях учнівство матиме змогу самостійно формувати свій освітній вектор: обирати профіль, предмети й курси для поглибленого вивчення та готуватися до вступу у ЗВО. У професійних коледжах — опановуватимуть професію, актуальну на ринку праці, паралельно здобуваючи середню освіту.

Відео дня

За словами Дмитра Завгороднього, заступника міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, трансформацій і цифровізації, реформа старшої школи передбачає створення великих академічних ліцеїв, де учні зможуть обирати профіль навчання. Він наголосив на важливості відходу від стандартних профілів і розвитку нових, сучасних напрямів, таких як біотехнології, інженерія та кібернетика. «Основна мета реформи – забезпечити якісну освіту, яка відповідає європейським стандартам. Якість у цій реформі означає не лише високий рівень освітніх програм, а й широкий вибір профілів та курсів.

Різноманіття вибору – це ознака якісної школи, а якість цього вибору забезпечується сучасними програмами, професійними вчителями та необхідним обладнанням для поглибленого вивчення предметів. Наприклад, щоб забезпечити якісне викладання фізики, потрібен кваліфікований учитель із достатнім навантаженням і відповідною матеріальною базою.

Це можливо лише у великих ліцеях із численними учнями, де можна формувати групи для вивчення різних профілів і курсів. Ми маємо перейти від традиційних профілів, як-от математичний чи мовний, до нових сучасних напрямів, таких як біотехнологічний, інженерний чи кібернетичний, щоб максимально розкрити потенціал наших учнів».

Наталія Арендарчук, заступниця начальника Житомирської обласної військової адміністрації, наголосила, що успішний старт реформи старшої школи – лише початок, а основна частина роботи попереду. Вона підкреслила, що діалог із громадами є ключовим для ефективного впровадження реформи та адаптації освітньої мережі до потреб регіону.

«Ми беремо участь у важливому діалозі про майбутнє освіти. Перед нами масштабні виклики, які стосуються не лише якості освіти, але й забезпечення безпеки учнів. Реформа старшої школи, розпочата ще до війни, має на меті створити сучасну й ефективну освітню систему.

Житомирщина активно готується до впровадження змін: затверджено перспективний план, що включає 65 академічних ліцеїв у 51 громаді. Однак ми розуміємо, що цей перелік ще потребує уточнення, адже ведемо постійний діалог із громадами, враховуючи їхні пропозиції.

Також важливо забезпечити доступність освіти. Цього року за кошти освітньої субвенції та цільової дотації ми придбали 20 шкільних автобусів для організації довезення учнів.

Цей захід є ще одним важливим етапом для коригування плану освітньої мережі, і діалог між громадами та освітянами дозволить реалізувати реформу максимально ефективно». 

Нині учні, які підуть у реформовану старшу школу, навчаються в 6-7 класах. На Житомирщині їх 38,5 тисяч. З огляду на це, область затвердила план перспективної мережі з 65 академічних ліцеїв та 35 професійних коледжів. Проте надалі, за потреби, він коригуватиметься, щоб створити спроможну мережу закладів освіти. 

Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE та заступниця голови ГО DOCCU, підкреслила важливість громадських обговорень у процесі впровадження реформи старшої школи. Вона відзначила активну участь громад та високий рівень підтримки реформи в регіонах, що створює передумови для ухвалення спільних рішень і забезпечення якісної освіти. 

«Проект DECIDE забезпечує для уряду і громад діалогову платформу, яка дозволяє громадам обговорити умови впровадження реформи старшої школи з врахуванням реальних умов на місцях. Житомирщина стала вже 18-м регіоном, у якому ми проводимо обговорення. На сьогодні понад 900 громад уже висловили свою позицію. Разом із КМІС ми провели соціологічне опитування, яке показало високий рівень підтримки реформи в усіх регіонах. Зокрема, на Житомирщині до 80% голів громад, управлінців освітою, керівників закладів освіти, батьків і дітей підтримують реформу. Тобто ідеї реформи цілком зрозумілі і на часі навіть попри війну. Я впевнена, що завдяки таким обговоренням, До яких сьогодні долучаються засновники майбутніх ліцеїв та закладів освіти професійного спрямування буде затверджено дійсно спроможну мережу, яка дозволить забезпечити доступ до якісної освіти для кожної дитини в Україні».

Громадські обговорення стали важливою платформою для ухвалення виважених рішень щодо впровадження реформи старшої школи. Врахування потреб кожної громади є ключовим для формування ефективної мережі закладів профільної освіти. Цього року Міністерство освіти і науки України у співпраці з обласними військовими адміністраціями та у партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE провело обговорення реформи у 18 регіонах. У заходах взяли участь понад 2200 учасників, зокрема представники більше ніж 1000 громад.

Наступного року заплановано продовжити цей важливий діалог у регіонах, щоб спільними зусиллями забезпечити якісну та сучасну освіту для українських дітей. Дякуємо партнерам за підтримку!

Більше про реформу можна прочитати на сайті

 

Коментарі

keyboard_arrow_up