Кожен будинок має свій термін експлуатації – це ні для кого не секрет, у тому числі і для житлових контор, які покликані стежити за тим, щоб наше з вами життя проходило в затишку і безпеці. Більш того, правила утримання житлових будинків і прибудинкових територій працівники ЖЕКів зобов'язані знати напам'ять!
Послуги, які мають надавати жителям багатоквартирних будинків ЖЕКи
1. Прибирання прибудинкової території – щодня;
2. Прибирання сходових клітин;
3. Вивезення побутових відходів (збирання, зберігання, перевезення, перероблення, утилізація, знешкодження та захоронення).
4. Прибирання підвалів, технічних поверхів та покрівлі;
5. Технічне обслуговування ліфтів;
6. Обслуговування систем диспетчеризації;
7. Технічне обслуговування внутрішньо-будинкових систем: гарячого та холодного водопостачання; водовідведення; теплопостачання; зливової каналізації;
8. Дератизація;
9. Дезінсекція;
10. Обслуговування димовентиляційних каналів;
11. Технічне обслуговування та поточний ремонт систем протипожежної автоматики та димовидалення, а також інших внутрішньобудинкових інженерних систем у разі їх наявності;
12. Поточний ремонт конструктивних елементів внутрішньобудинкових систем гарячого і холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання та зливової каналізації і технічних пристроїв будинків та елементів зовнішнього упорядження, розміщених на закріпленій в установленому порядку прибудинковій території (в тому числі спортивних, дитячих та інших майданчиків);
13. Поливання дворів, клумб і газонів;
14. Прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду, протиожеледними сумішами;
15. Експлуатація номерних знаків на будинках;
16. Освітлення місць загального користування і підвалів та підкачування води;
17. Енергопостачання ліфтів;
18. Періодична повірка, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку води та теплової енергії, у тому числі, їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки.
ЖЕК зобов'язаний самостійно підтримувати двори і технічні споруди в належному стані. Зокрема, урядовими нормативами визначено, що ЖЕК повинен здійснювати вологе підмітання вестибюлів, сходових площадок і маршів перших 3-х поверхів, місць перед завантажувальними камерами сміттєпроводів і приміщень загального користування, а також прибирати під'їзди. Зокрема, мова йде про миття вестибюлів, сходових маршів, а також пофарбованих олійною фарбою панелей – 2 рази на місяць.
Окрім того, працівники ЖЕКу зобов'язані по мірі забруднення промивати вікна на сходових майданчиках, обмітати пил і павутину зі стін і стель місць загального користування, протирати підвіконня в під'їздах, віконні грати, поручні, поштові скриньки.
При цьому важливо розуміти, що вимагати з мешканців багатоквартирного будинку окремо оплату за миття під'їзду або посаджені навколо будинку дерева ЖЕК не має права.
Ці послуги входять в квартирну плату, зокрема, йдеться про послугу утримання та обслуговування будинків і прибудинкових територій, за яку споживачі розраховуються щомісяця. Такі тарифи, з урахуванням витрат ЖЕКу на виробництво послуги, встановлюють місцеві влади для кожного будинку окремо, виходячи з вартості обслуговування квадратного метра.
Не варто забувати, що на співробітників ЖЕКів, крім безпосередніх обов'язків по утриманню будинку, покладені зобов'язання з проведення інформаційно-роз'яснювальної роботи з мешканцями.
Так, згідно з українським законодавством, ЖЕК повинен надавати таку інформацію для мешканців: на фасаді будівлі має бути табличка з назвою вулиці і номером будинку; біля входу в під'їзд – покажчик з номером під'їзду, а також нумерацією квартир, розташованих у ньому. У дворі будинку на видному та прохідному місці повинен розміщуватися список адрес і телефонних номерів диспетчерської служби ЖЕКу, райадміністрації, організацій по наданню послуг тепло-, газо-, електро-, водопостачання і водовідведення, пожежної охорони, відділення міліції, швидкої допомоги, санепідемстанції, аварійних служб житлового господарства.
Двічі на рік (навесні і восени) співробітники ЖЕКу повинні проводити сезонні огляди житлових будинків. У разі необхідності, ЖЕК проводить ремонт покрівлі, фасадів, трубопроводів на горищах і в підвальних приміщеннях, систем водопостачання та центрального опалення, їх регулювання і гідравлічні випробування, а також ремонт вхідних дверей в під'їзд та їх утеплення. Всі ці, а також деякі інші роботи повинні проводитися негайно, щойно проблеми виявлені.
Силами і засобами ЖЕКу здійснюється заміна труб загального стояка, електрощитка на сходовому майданчику і лампочок в під'їзді. Лампочки повинні працювати на кожному поверсі в кожному під'їзді, а також при вході на вулиці. Ліхтарі вздовж доріг також повинні бути справні, їх розміщують приблизно через кожні 40-50 метрів. Щоправда, відповідальність за їх експлуатацію і ремонт ЖЕКи не несуть. Цим повинні займатися в міськенерго. Однак слід пам'ятати, що саме працівники ЖЕКу (а не мешканці) повинні повідомити про непрацюючі ліхтарі у дворі у відповідну службу.
Мешканці, які проживають у неприватизованих квартирах, мають право вимагати від ЖЕКу заміни таких технічних засобів житлових будинків у разі, коли їх експлуатаційні терміни (згідно з українським законодавством) перевищено: газових і електроплит – 20 років; сталевих ванн – 25 років; чавунних емальованих ванн – 40 років; унітазів – 20 років; кухонних мийок і раковин – 15-30 років; водорозбірних кранів – 10 років; дерев'яних рам – 40 років; вхідних дверей в квартиру – 40 років; підлоги паркетної – 30 років, з лінолеуму – 10 років, з плитки – 10 років.
Згідно законодавства, існують планові і позапланові огляди житлових будинків відповідними фахівцями житлово-експлуатаційних контор. З позаплановими все ясно – їх проводять після аварій, стихійних лих і т.д. За їх результатами роблять безкоштовні ремонти. Що стосується планових оглядів, то їх ділять на загальні і профілактичні.
Споживачі житлових послуг одержують на руки коротеньке повідомлення: в одному рядку – вартість тарифу (завжди за всі послуги) і нарахована сума грошей до оплати, в іншому – про борг.
Права і обов'язки ЖЕКу регулюються ст. 21 закону України «Про житлово-комунальні послуги».
ЖЕК |
Адрес |
Телефон |
КВЖРЕП № 1 |
вул. Старочуднівська, 12 |
24-54-57, 24-54-56 |
КВЖРЕП № 3 |
вул. Черняховського, 13 |
22-28-47, 22-55-83, 22-28-83 |
КВЖРЕП № 4 |
вул. Потапова, 7 |
41-70-76, 41-72-30 |
КВЖРЕП № 5 |
вул. Старовільська, 14 |
37-24-58, 37-34-39, 37-51-57 |
КВЖРЕП № 6 |
проспект Миру, 2 |
25-42-48, 25-08-20, 25-47-70 |
КВЖРЕП № 8 |
вул. Київська, 55 |
37-23-89, 37-45-63, 34-50-02 |
КВЖРЕП № 9 |
вул. Київська, 94 |
36-23-32, 36-04-27 |
КВЖРЕП № 10 |
вул. Вітрука, 56 |
33-09-88, 33-49-36, 33-40-81 |
КВЖРЕП № 11 |
вул. Гоголівська, 16 |
37-25-58 , 37-45-81 |
КВЖРЕП № 12 |
вул. Гагаріна, 18 |
34-05-29 , 34-24-46 |
КВЖРЕП № 13 |
проїзд Тутківського, 15 |
33-19-54, 33-19-35 |
КВЖРЕП № 14 |
вул. Гречка, 5 |
26-82-38 , 26-85-61 |
КВЖРЕП № 15 |
вул. Войкова, 23 |
25-04-19, 25-42-17, 25-95-07 |
КВЖРЕП № 16 |
вул. Шевченка, 24 |
22-34-61, 22-18-36 |
Куди звертатися, якщо вас ігнорує ЖЕК
Якщо в житлово-експлуатаційній конторі вас все ж таки ігнорують, ви можете скаржитися заступнику голови вашої районної адміністрації, що відповідає за ЖКГ, у Державний комітет України з питань житлово-комунального господарства.
Що необхідно робити споживачеві для захисту своїх прав
В разі, якщо у Вас виникають претензії до роботи ЖЕКа, можна діяти декількома способами.
Перший спосіб
Вимагати того, що ЖЕКу однозначно під силу: складення актів-претензій з приводу якості послуг, зокрема актів у разі аварійних ситуацій в квартирі; проведення перерахунків за ненадані або неналежним чином надані послуги; оперативне усунення невеликих аварій; проведення елементарних планових робіт з підтримки будинку в нормальному стані – тої ж таки гідравлічної промивки системи теплопостачання перед початком опалювального сезону або знищення гризунів; проведення планових техоглядів будинку, щоб вчасно скласти плани поточного ремонту і заявки до бюджету на виконання капітального ремонту.
Другий спосіб
Піти на принцип та примусити ЖЕК зробити все через суд – оскільки, є у ЖЕКа гроші чи ні, він зобов’язаний утримувати будинок згідно із законодавчими документами, і якщо внаслідок неналежного утримання будинку споживачам було завдано збитків, тоді суд, як правило, ухвалює рішення про компенсацію цих збитків.
Відповідно до пункту 5 статті 20 Закону «Про житлово-комунальні послуги», споживач має право на зменшення в порядку, визначеному договором або законодавством, розміру плати за надані послуги у разі їхнього ненадання або надання не в повному обсязі, або у випадку зниження їхньої якості. Також відповідно до пункту 7 тієї самої статті цього закону отримувати від виконавця компенсацію в розмірі, визначеному договором, рішенням суду чи законодавством, за перевищення нормативних термінів на проведення аварійно-відновлювальних робіт.
Право на перерахунки за зовсім не надані або вчасно не надані послуги є для споживача дійсно могутнім інструментом у відстоюванні своїх прав.
За допомогою перерахунків можна взагалі довести квартплату до нуля, оскільки усунення більшості несправностей ЖЕКом відбувається з порушенням термінів, якщо взагалі відбувається.
Ілона-Анастасія Карпич.
Який жек впершу чергу треба перевірити?
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер