З 1 квітня 2019 року на пасажирів житомирських маршруток очікувала несподіванка, але це був аж ніяк не першоквітневий жарт.
У маршрутних таксі з'явилися оголошення про те, що перевезення пільговиків буде платним, крім деяких категорій. Цього ж дня у мерії пояснили, що таким чином перевізники вимагають підвищення вартості проїзду або компенсацію за перевезення пільговиків.
У Житомирі поширюється інформація про підняття тарифів на проїзд до 7 гривень у тролейбусах і трамваях та до 8 гривень у маршрутках. Проект рішення виконкому з відповідним рішенням розмістили на своїх ресурсах житомирські ЗМІ. Але такого документа на офіційному сайті міськради ми не знайшли, та й керуюча справами виконавчого комітету міської ради Ольга Пашко заявила, що вона його взагалі не бачила. Тобто питання про інсайдерську інформацію залишається відкритим, але можемо припустити, що такий документ з'явиться в останню мить, щоб нікого не бентежити зайвий раз. Особливо на фоні постійного екстриму, коли під час поїздок в міських маршрутках відвалюються колеса на повному ходу – про такі випадки повідомляють місцеві ЗМІ майже щотижня. Тільки дивом ще ніхто не постраждав. Останній випадок стався 12 квітня. У маршрутному таксі № 147 в Житомирі під час руху відпало колесо. Інцидент стався близько 10.25 на Великій Бердичівській, 36. На фото, надісланих нашими читачами, можна побачити одразу два колеса окремо від транспортного засобу. Спроба отримати коментар у перевізника – ПП «Шеріфф» – закінчилася невдало.
Нагадаємо, в лютому 2019 на житомирському перехресті у маршрутки №4 на ходу відлетіло колесо і потрапило в автомобіль. А 11 квітня 2019 на вулиці Троянівській у Житомирі маршрутка №5 «Мальованка – Польова» застрягла в ямі на дорозі.
При такому жахливому стані транспортних засобів спроби збільшення тарифів призводять не просто до скандалів – вони можуть спонукати на більш дієві заходи, про які активісти вже не раз говорили, а саме до якогось фізичного впливу на місцевих чиновників. Такі спроби вже були: наприклад, на стіл заступника мера Дмитра Ткачука висипали пісок, однак до особливих дій це не призвело. Спроби «вправити мозок» чиновникам та змусити їх щось робити виявилися марними.
На позачерговому засіданні виконавчого комітету 12 квітня намагалися, але так і не розглянули питання про перевезення пільговиків у громадському транспорті. За словами представників міської влади, муніципалітет та приватні перевізники ще не випрацювали текст проекту рішення, який був би прийнятним для всіх, тому перемовини тривають.
Однак з 11 квітня в деяких маршрутках міста з'явилися повідомлення, що з 10-ї до 16-ї години для пенсіонерів проїзд буде коштувати 3 гривні. Такі рішення перевізників належним чином не задокументовані, та й про термін дії такої акції ніхто сказати не може.
Заступник мера Житомира Дмитро Ткачук не виключає можливості скликання ще одного позачергового засідання виконкому, але чи буде з цього сенс, також не знає: «На сьогодні ми ще не маємо того варіанту документа між перевізниками та міською радою, який був би дійсно компромісним. Та позиція, яку декларують перевізники, певною мірою є неприйнятною. Вони не хочуть возити взагалі пільгові категорії безкоштовно, хочуть компенсації з бюджету, або щоб люди сплачували повну вартість плюс підвищення вартості проїзду як паралельний крок. Тривають переговори, досягнуто певних кроків з їхнього боку. Вони розширили перелік пільгових категорій, адже спочатку взагалі дуже жорстко визначили лише три категорії. Зараз їх вже вісім. Основну масу пенсіонерів з 10 до 16 погодились возити по три гривні. Але це поки що не весь перелік пунктів, які ми узгодили. Тому сьогодні рішення, яке б задовольнило тією чи іншою мірою обидві сторони, на жаль, немає. Виносити на виконком те, проти чого будуть виступати і самі перевізники, і члени виконкому, та просто поговорити на тему – немає сенсу».
17 квітня відбудеться чергове засідання виконавчого комітету Житомирської міської ради, а ось питання про перевезення пільговиків у міському громадському транспорті у порядку денному так і немає. Заступник мера Житомира Дмитро Ткачук допускає можливість скликання ще одного позачергового засідання виконкому. Скільки це буде тривати – також відповіді немає.
Депутат Богунської районної ради Микола Череднік так прокоментував ці перипетії: «Почну з економічного обґрунтування. Перевізники обґрунтовують економічну складову, але реально жоден з них не може надати пасажиропотік. Не можна рахувати послугу, не знаючи, скільки людей вони перевозять. Тому всі ці розрахунки можуть мати і 10 гривень, і 20 гривень, але всі вони не є вірними, тому що не враховують кількості пасажирів. Тобто перевізники самі не знають, скільки їх маршрутки перевозять людей. Тому там працює система, про яку всі знають: є власник і є водії. Водії збирають готівку і в кінці зміни віддають власнику якусь фіксовану суму. Що там більше – це їх зарплата. Ніхто нічого не рахує.
З приводу того, що відпадають колеса. Я переконаний, що якщо тариф буде і сім, і вісім гривень, реально маршрутки не зміняться. Будуть їздити ті ж самі. Це вже було, коли тариф був три гривні, його підняли до п'яти гривень. Обіцяли також, що буде новий рухомий склад. Але в реальності нічого в якості перевезення не змінилося. Тому що, на жаль, в нас перевізники диктують умови, а не місто. Місто може накласти санкції, на які ніхто не звертає уваги. Міська рада ходить в суд, але всі суди програє.
Про те, що тариф буде по сім гривень, представники міськради та перевізники говорили ще рік тому. Вже така інформація є, але питання часу, коли вона буде оприлюднена. Так що перспектив змін при цій владі, при цій команді я не бачу. Ще раз наголошую, що умови диктує не місто, а перевізники».
Нагадуємо, що «війна» між перевізниками та чиновниками мерії триває вже занадто давно, але завжди жертвами цих «бойових дій» стають жителі міста. Голова громадської організації «Центр розвитку громади та суспільних комунікацій», яка займається відстоюванням інтересів містян, Олександр Рошко ще взимку, на початку «бойових дій», зазначав:
«Сергій Сухомлін обіцяє вирішити проблему транспорту… Дмитро Ткачук обіцяє... А тим часом обіцяної нової транспортної мережі і пріоритету для комунального транспорту так ніхто і не побачив. Будь-яка проблема не вирішується в міській раді. Є міська рада, яка повинна забезпечити якісне транспортне сполучення. Влада повинна розписати правила, яких всі будуть дотримуватися. Цього немає. Повинно нарешті бути вивчено пасажиропотік з урахуванням не лише тих маршруток, які прописані в місті, і не лише тільки міських, але всіх, які є на вулицях міста. А це і приміські маршрути, які чомусь обслуговують саме центр міста. Вони також знімають пасажиропотік. Немає правил комунікації між пасажиром та водієм. Заходить дитина, і водій вимагає у неї учнівське посвідчення. Це, може, правильно, але де це написано? Дитина у вісім років не повинна вступати в конфлікт з водієм, а водій з дитиною тим паче! Яким чином водій має спілкуватися з дитиною? Хто повинен це контролювати? Цього, на жаль, не знає ніхто. Кожен гребе на себе. Бізнес знахабнів! А громада пройшла бар'єр байдужності. Будуть бити, вбивати, красти, ґвалтувати, але кожен перехреститься, скаже: слава Богу, що не мене, та піде далі... » – обурюється Олександр Рошко.
Транспортне питання вимагає якомога швидшого рішення, а не відкладання у довгий ящик, адже на кону – незахищені категорії населення: пільговики. Хто править бал – побачимо зовсім скоро.
Нагадаємо, на Польовій у маршрутки № 10 на ходу відпало два колеса.
Руслан Мороз
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 8 від 28 лютого 2024
Читати номер
Ruslan Rudiuk
Oxana Karpovich reply Ruslan Rudiuk
Галина Александровна
Людмила Хмельницкая
Сергей Исаков reply Людмила Хмельницкая
Олександр Шоханов