Понад дві третини житомирських водіїв ігнорують ремені безпеки – дослідження Кампанії "За безпечні дороги"

Понад дві третини житомирських водіїв ігнорують ремені безпеки – дослідження Кампанії "За безпечні дороги"

Лише кожен четвертий водій у великих містах користується ременями безпеки.

Такими є дані щорічного дослідження “Рівень користування ременями безпеки серед водіїв у містах України у 2020 році”, яке провів ГО “Vision Zero” спільно з  Центром демократії та верховенства права в рамках Кампанії “За безпечні дороги”

Тож рівень пристібання на сьогодні складає 26,04%, і це призводить до тих ДТП зі смертельними наслідками, яких можна було б уникнути завдяки користуванню ременями безпеки. Експерти вказують, що причинами є суспільні міфи та упередження, які спонукають водіїв не пристібатися, а також надзвичайно низький штраф – але ситуацію можна змінити на краще.

Учасники Кампанії "За безпечні дороги" провели дослідження у жовтні 2020 року у 24 містах (21 обласні центри УкраїниКиєвіСєвєродонецьку Луганської області та Маріуполі Донецької області. Таке дослідження відбувається щорічно з 2017 року, аби визначити, який відсоток водіїв в Україні насправді користується ременями безпеки та чи змінився він за попередній рік. Для цього використали метод спостереження: так проінструктовані волонтери Кампанії зібрали інформацію про 33701 водія. Усі вони мали би бути пристебнутими за кермом: користування паском для водіїв і пасажирів – пряма вимога Правил дорожнього руху.

Тим часом у Житомирі пристібаються лише 27,8% водіїв. Це – десяте місце серед 24 досліджених міст.

Відео дня

Загалом же, в усіх досліджених містах більше половини водіїв (від 52% до 85%) не пристібаються під час поїздки. Найчастіше ця цифра складає 70-80%, такі показники мають 12 досліджених міст.

 

 

Спостереження показують, що дещо кращими є результати у Києві, де ременями користуються 48,2% водіїв. До топ-5 лідерів за пристібанням також увійшли Львів (40,2%), Черкаси (34,5%), Дніпро (33,2%) та Вінниця (33,1%). Антилідерами рейтингу стали ЧернівціСєвєродонецьк і Кропивницький, де пристібаються менше 18% водіїв.

Така поведінка українських водіїв загрожує їхньому життю і здоров'ю, адже без ременя безпеки ризики отримання тяжких наслідків в аварії зростають. За оцінкою Всесвітньої організації охорони здоров'я, пристебнутий пасок міг би врятувати 50% жертв аварій зі смертельним підсумком. ВООЗ називає ігнорування ременів безпеки одним із ключових факторів  ризику, що впливає на безпеку дорожнього руху, нарівні з перевищенням швидкості, кермуванням у нетверезому стані, та відволіканням на телефон під час кермування

"Сьогодні, на жаль, є типовою звичка не пристібатися як на передньому сидінні, так і позаду, – наголосила Олеся Холопік, директорка Центру демократії та верховенства права. – Є дві причини, які пояснюють, чому. По-перше, це мізерний штраф у 51 гривню, а друге – величезна кількість міфів та упереджень серед водіїв та пасажирів. Ми у Кампанії давно говоримо, що ця 51 гривня створює у людей відчуття, наче правило про користування ременями є несуттєвим, його можна порушувати. Хоча ціною такого порушення може бути життя".

Директорка ЦЕДЕМ нагадала, що з 2016 року організація разом з партнерами пропонує та адвокатує зміни у цій сфері. Один із перших законопроєктів, розроблених у 2018 році, передбачав підвищення штрафу за ігнорування ременів безпеки до 850 гривень. Після його ухвалення у першому читанні рівень пристібання зріс з 15% до 23%. Адже документ запустив інформаційну хвилю, яка спонукала людей пристібатися.

Натомість за наступні два роки (2019-2020) ситуація з користуванням ременями безпеки не покращилася порівно з 2018-м. Так, у 2019 році рівень пристібання складав 24,36%. За словами авторів дослідження, різницю у 2-3% можна пояснити статистичною похибкою. У кількох містах, зокрема Чернівцях, Чернігові та Черкасах натепер пристібається навіть менше водіїв, ніж минулого року. Однак є і позитивні приклади: у Вінниці з 2019 року рівень пристібання зріс наполовину, а у Маріуполі – втричі.

Додамо, що на сьогодні Верховна Рада України вже ухвалила у першому читанні два законопроєкти, які підвищують штраф за користування ременями безпеки: №2695 і №2696"Для нашої Кампанії штрафи – це не засіб поповнити бюджет. Це питання мотивації, формування звички пристібатися. Адже така проста звичка рятує життя", – підкреслила Олеся Холопік.

За словами Віктора Загреби, голови ГО "Vision Zero", сувора відповідальність не працюватиме сама по собі, потрібна ще й просвіта. "Людям треба пояснювати, що пристібатися – у їхніх інтересах. Карати треба лише тих, до кого не дійдуть раціональні аргументи. Тому слід проводити максимально широкомасштабні кампанії з поясненням, чому ремені безпеки важливі, впливати на ставлення людей. І коли буде це, то змінюватиметься і поведінка людини: вона пристібне себе, пасажирів, переконуватиме друзів, знайомих і незнайомих, що це важливо. Так має сформуватися соціальна норма".

Водночас, експерти відзначили і позитивні зміни, які відбулися цього року. Так, 11 листопада Кабмін затвердив зміни до Правил дорожнього руху, скасувавши винятки, які дозволяли не пристібатися водіям та пасажирам таксі та інструкторам автошкіл – а саме їхні приклади могли додатково спонукати українців не пристібатися.

Надалі Кампанія “За безпечні дороги” планує проводити адвокаційну збільшення відповідальності за ігнорування ременів безпеки та просвітницькі кампанії.

Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.

Коментарі
Найчастіше Найчастіше
Новини за сьогодні
Новини Житомира за сьогодні
17:50 Підтвердження статусу критично важливого для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період 17:30 100-річний ювілей відзначив житомирянин Віктор Іванович Поліщук 17:00 Сьогодні з 18 до 22 години для бізнесу та промисловості діятимуть обмеження споживання електроенергії 16:41 Підвішені закони: чому Зеленський затягує із підписанням ініціатив? Від читача 13:56 На платформі Мегого вийшов короткометражний фільм Віталія Кікотя «Сумні портрети». 16:18 Житомирський обласний центр крові має потребу в донорській крові з негативним резус-фактором 16:00 Незаконна реєстрація права оренди на 170 земельних ділянок – на Житомирщині держреєстратора підозрюють у службовій недбалості 15:40 На Михайлівський проводяться роботи з підготовки фонтанів до роботи. ФОТО photo_camera 15:22 Задушив приятеля, а тіло підкинув сусідам – жителя Звягеля ув’язнили на 9 років 15:00 Атмосферні фронти покинуть Україну, температура почне підвищуватися 14:40 Мобілізація за несплату аліментів: як це працюватиме 14:20 Історикам та краєзнавцям представили бачення концепції розвитку парку «Замкова гора» 14:00 “Доступні ліки”: отримуйте життєво необхідні ліки безоплатно або з частковою доплатою 12:40 Втома: причини і методи боротьби 12:20 Житомир і Куп’янськ підписали меморандум про співпрацю photo_camera 12:00 У ніч на 20 квітня на Житомирщині очікуються сильні заморозки 0-3° 11:41 Як отримати пільги на харчування у школах і садочках? ІНФОГРАФІКА 11:20 Два боєприпаси часів Другої світової війни виявили в Бердичеві і Звягелі 11:00 Військовим передали чергову автівку, придбану завдяки волонтерам 10:40 За ініціативи Мінветеранів Уряд спростив отримання статусів особи з інвалідністю внаслідок війни та члена сім’ї загиблого Захисника і Захисниці
Дивитись ще keyboard_arrow_right
Ваші відгуки про послуги у Житомирі Ваші відгуки про послуги у Житомирі
keyboard_arrow_up