У цьому році комунальники починають традиційну щорічну гру «ремонт вулиць» і збираються заасфальтувати 31 об’єкт. Щоправда, цього року правила дещо змінюються.
На засіданні міськвиконкому 15 березня можновладці затвердили перелік об’єктів комунальної власності, які мають бути капітально відремонтовані чи реконструйовані в цьому році.
Нині в планах комунальників 31 вулиця і дорога Житомира. На роботи планують витратити 40 мільйонів гривень. Крім цього, влада пообіцяла привести до ладу 4 сквери і навіть вже виділила на них 9 мільйонів. За словами начальника управління комунального господарства Олександра Марцуна, збираються завершити роботи біля пам’ятників Шевченку, Ольжичу й побудувати два нові сквери по вулиці Чуднівській (колишній Черняховського) і на Польському Бульварі.
Однак разом з «класичними схемами» ремонту цьогоріч не обійшлося без нововведень – міський голова Сергій Сухомлин того ж дня доручив юридичному департаменту розробити типову угоду, яку укладатимуть з підрядниками.
«Відпрацюйте питання зі страхуванням, для того, щоб у нас був чіткий жорсткий договір, за яким ми могли б потім стягнути і пред’явити претензії підрядникам. Бо за законом капітальний ремонт доріг – на 10 років, а ми за 5 років вже латаємо ці дороги. В угоді все чітко має бути прописано», – аргументував Сергій Сухомлин.
Протягом кількох днів проект типового договору був розроблений і розглянутий на позачерговому засіданні міськвиконкому 17 березня.
«Угоду розроблено на основі відповідних договорів, затверджених Кабінетом міністрів, Укравтодором тощо, – розповів начальник юридичного департаменту Євгеній Черниш. – Також враховані вимоги щодо гарантії на виконані роботи, передбачено ряд штрафних санкцій за недотримання якості виконаних робіт, а також строків виконання. Ці всі санкції відповідають вимогам Господарського Кодексу, тому зауважень з цього приводу в принципі бути не може».
Ще один важливий момент, який включили в договір – це експертиза. За словами Євгенія Черниша, за вказівкою замовника підрядник власним коштом має забезпечити проведення експертизи, у даному випадку – якості асфальтобетонного покриття. Причому, експертну організацію вказуватиме також замовник, щоб унеможливити спекуляції.
«Тільки після цього може бути здійснена повна оплата», – підсумував очільник юридичного департаменту.
Члени виконкому схвалили проект. Остаточно він буде ухвалений після внесення запропонованих правок і доопрацювань.
А от чи викличе нова угода ентузіазм у робочих і чи покращиться після цього якість виконаних робіт – покаже час. Принаймні, цікаво було б подивитися, з яким «задоволенням» підрядники оплачуватимуть експертизу своєї ж роботи.
Зима закінчилась, ремонт доріг – на часі. Де громадам взяти кошти
Ігор Онищук, аналітик з питань бюджету Асоціації міст України:
«У 2015-2016 роках роки ситуація з фінансування дорожнього господарства покращувалася. Так, починаючи з 2015 року спостерігався значний ріст видатків на дорожнє господарство. Якщо порівнювати 2015 з 2014 роком, то обсяг виділених коштів зріс на 183,8%, а в 2016 році порівняно з 2015 – на 173,7%.
Така динаміка у першу чергу зумовлена зарахуванням до місцевих бюджетів акцизного податку з роздрібного продажу нафтопродуктів. В основному він спрямовувався на розвиток дорожнього господарства.
Крім того, з 2015 року у чотирьох областях було запроваджено експеримент щодо спрямування 50% зібраних вище плану митних платежів на дороги загального користування державного значення. Це також дало результат: минулого року на ремонт доріг було спрямовано додатково 1,4 млрд грн.
У 2017 році ситуація дещо ускладнилась. З 1 січня 2017 року роздрібний акцизний податок з нафтопродуктів скасовано. Уряд вирішив перерозподіляти між місцевими бюджетами акцизний податок з виробництва та імпорту нафтопродуктів.
Закладений механізм компенсації передбачає, що місцеві бюджети отримають надходжень не менше, ніж у 2016 році. Хоча при цьому, не враховується зростання обсягів акцизу за рахунок інфляції та валютні коливання. Тобто зростання надходжень може бути нульовим при тому що в 2016 році по відношенню до 2015 року воно склало 151,6%.
Втім, ремонт доріг може фінансуватися з інших джерел. Наприклад з державного фонду регіонального розвитку (3,5 млрд грн), субвенції на соціально-економічний розвиток (4 млрд грн).
Окрім того, у листопаді минулого року Верховна Рада прийняла закон про створення державного дорожнього фонду. Щоправда 2017 рік визначено як перехідний – закон набирає чинності з 1 січня 2018 року. Саме тому цього року фінансування з дорожнього фонду не було закладене у держбюджеті.
Збільшення фінансування доріг залежить в першу чергу від рішень уряду та розподілу державного фонду регіонального розвитку, субвенції на соціально-економічний розвиток, фінансування Державного агентства автомобільних доріг України. Цьогорічний держбюджет передбачає для Укравтодору 14,78 млрд грн, з яких 6,6 млрд грн – на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування.
Також чимало залежить від органів місцевого самоврядування, але зважаючи що у цьому році на них перекинуто чимало видатків на фінансування освіти та охорони здоров’я, виділяти додаткові ресурси на розбудову дорожнього господарства зможуть не всі громади».
Матеріал підготовано у рамках співпраці з проектом «VoxConnector»
Анастасія Кузьмич
Слідкуйте за новинами Житомира у Facebook, Telegram, Instagram та YouTube.
№ 13 від 3 квітня 2024
Читати номер
Дмитрий Никитин